dinsdag 8 oktober 2013

Welkom


Op dit blog deel ik mijn gedachten over allerlei aspecten van gezondheid en genezing. Dit doe ik met name vanuit de Oosterse gezondheids- en wijsheidstradities die me hebben gemaakt tot wie ik ben. Tijdens de vele uren die ik als acupuncturist geoefend, gestudeerd en gewerkt en heb, is iets ontstaan dat je het best kunt omschrijven als ‘persoonlijke kennis’. Een vorm van kennis die niet alleen in je hoofd zit, maar in iedere vezel van je lijf. Misschien kan je het ook inzicht noemen. Inzicht in de oorzaken van disbalans en ziekte, inzicht in wat genezing werkelijk is.

Om die kennis en inzichten te blijven ontwikkelen is het belangrijk dat ik kritsich naar mezelf blijf kijken en mijn overtuigingen, motieven, redeneringen en resultaten steeds blijf toetsen. Zonder dat wordt iedere vorm  van kennis een geloof. Daardoor ontstaan vastgeroeste en dogmatische opvattingen. Als je wilt weten hoe het werkelijk zit, moet je steeds de achterkant van je eigen opvattingen op blijven zoeken. Dan onstaat een proces waarin geleidelijk de contouren van een inzicht in de complexiteit van de werkelijkheid zichtbaar worden. Dat is een prachtig proces, waarbij het zoeken veel belangrijker is dan het vinden.

Ik hoop je aan het denken te zetten, te raken en te inspireren, maar laat het me ook weten als denkt dat ik het mis heb.
Willem Pinksterboer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten