dinsdag 15 oktober 2013

Medische wetenschap blijkt kwakzalverij....of?

Twitter en Facebook staan vandaag bol met berichten over een onderzoek waaruit zou blijken dat het effect van reguliere medicatie maar voor 12% overtuigend bewezen zou zijn. De informatie van de site is inmiddels overgenomen door tal van andere sites, waaronder IOCOB. Veel voorstanders van complementaire geneeskunde juichen: eindelijk een wapen waarmee teruggeslagen kan worden om de Vereniging tegen de Kwakzalverij een gevoelige en misschien wel  fatale klap toe te brengen. Maar is dat verstandig?

Mijn gevoel is dat je bij dit soort vergaande conclusies je niet mag te baseren op één enkel artikel van een website. Ik heb bovendien grote bedenkingen als ik het bewuste artikel lees. Ten eerste valt op dat het woord 'evidence' herhaaldelijk gespeld is als 'evidance'. Ik kan me niet voorstellen dat mensen met een wetenschappelijke achtergrond die fout zouden maken. De bronnen onder het artikel zijn dode links. De links die ik nagetrokken heb, blijken bij vrij algemene sites en bij een opiniërend stuk uit te komen. Dan is er het 'clinical evdidence handbook' de voornaamste bron. Voor zover ik het kan nagaan, is dat een naslagwerk voor artsen waar samenvattingen van reviews in staan, zonder daar een oordeel aan te verbinden.

Al met al is het dus een nogal schimmig artikel, waarvan de conclusies op zijn best door knip en plak werk ontstaan zijn. Als deze conclusies niet blijken te kloppen of zelfs verzonnen blijken te zijn en het hele complementaire veld is al gaan juichen, kan dit als een boemerang naar ons terugkomen. Ook als het allemaal waar blijkt te zijn, vind ik overigens dat je beter even rustig af kan wachten. Dan zullen vanzelf ook andere serieuze artikelen over dit onderwerp verschijnen, waarin de bronnen onderzocht zijn.  

Het is evident dat de verontwaardiging van de Vereniging tegen de Kwakzalverij selectief is, omdat ze de ogen  stelselmatig sluiten voor reguliere vormen van kwakzalverij. De aanvallen van deze club zijn vaak uiterst tendentieus en onder de gordel. Maar laten we er vooral voor waken om af te dalen naar dat niveau. De bedoeling is dat de kloof tussen regulier en complementair kleiner wordt, niet groter. Dus vertrouw op eigen kracht en wees kritisch!

http://wetenschap.infonu.nl/onderzoek/114348-medische-wetenschap-blijkt-kwakzalverij.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten